My life, my choice.

Nu har jag alldeles snart avslutat min tredje termin med högskolestudier, tre kursen, 90 högskolepoäng, det är faktiskt bra jobbat för att vara 20 år. Om man ska vara sån det vill säga. För mig har högskolestudier alltid funnits med i planeringen för livet på samma sätt som resor, företagande, eller t ex au pair år funnits med i planeringen för andra. I min familj har ingen några högskolepoäng och även om båda mina föräldrar alltid haft jobb och klarat sig bra i livet har båda två alltid förespråkat studier på en högre nivå. Detta även om dom båda är väl medvetna om att vägen till ett jobb inte automatiskt kommer genom studier, det är dom själva nämligen bevis på. När min tid på gymnasiet började att lida mot sitt slut och jag började att fundera på vad jag skulle göra med livet fanns egentligen inget direkt svar. Skulle jag skaffa ett jobb, spara pengar och resa? Skulle jag jobba stenhårt för att hitta ett roligt jobb för många år framöver? Eller skulle jag plugga direkt? Argumenten var många och diskussionerna långa, alla människor som i mitt liv har något att säga till om, tyckte till. Starkast åsikt och argument hade pappa, som såg det som mitt enda alternativ att plugga. Själv var jag väldigt osäker och skoltrött och tankarna om vidare studier hade placerats långt bak, jag ville ju bara leva, men pappa han stod på sig. Nu vet jag att det låter som min pappa är hård, och så är inte fallet dock så känner han mig extremt väl. Jag är nämligen inte den personen som släpper kontrollen, jag är inte den personen som "driver runt" utan någon direkt sysselsättning och visst kunde jag sökt ett jobb men när jag var så klar över vad jag ville utbilda mig till så ansåg han såklart att jag lika gärna kunde sätta igång. Så efter många om och men så körde jag igång och det blev fel direkt, men istället för att gräva min egen grav så täppte jag igen den, tog nya tag och körde på. Efter tre terminer så ångrar jag mig inte en sekund.

På tre terminer har jag lyckats skrapa ihop 90 högskolepoäng. 60 i MKV och 30 i Svenska. För många är dessa högskolepoäng totalt ointressanta men för mig betyder dom mycket. Bakom dessa poäng ligger extremt mycket hårt arbete, ett antal prövningar, sena nätter, enorm utveckling, stort ansvarstagande, självinsikt och en massa, massa kunskap. Jag erhåller nu kunskap jag aldrig någonsin tidigare hört talas om, kunskap jag nu tror jag inte skulle kunna leva utan. Jag har lärt mig så extremt mycket men framförallt så har jag kommit till insikt med mig själv, mina mål, mina styrkor och mina svagheter. Om fem terminer erhåller jag en Fil Kand i Svenska och saknar endast en kurs för att också ha en examen i medie- och kommunikationsvetenskap, en kurs jag tänker bygga på med någon gång. Och oavsett om det visar sig att studierna inte leder till mitt absoluta drömjobb (vilket jag inte vet vilket det är än) så betyder detta något för mig, för mig är bara det i sig värt allt slit, varenda krona, alla år, alla uppoffringar och alla diskussioner som tagits kring högskolestudier. Jag har blivit självsäker, jag vet att jag är jäkligt bra på det jag gör, det har jag fått bekräftat många gånger de senaste året. För mig är studier självklart och kanske borde jag tacka pappa för att han ledde mig i rätt riktning, det är såååå jäkla kul att plugga!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0