Första februari

Ända sedan jag var liten har februari alltid varit en favorit månad! Februari är månaden jag är född i och det är även månaden för några av mina bästa vänners födelsedagar. Som väldigt liten innebar februari släktkalas, fiskdam, ballonger, presenter, att köpa presenter och att klä sig i klänning och lackskor. Som lite äldre innebar månaden att köpa chips, läsk och godis till party/disco/fest som jag och Mickis hade varje år, att göra inbjudningskort till dessa och att prata om vilken kille man skulle få pussa på ryskaposten eller dansa bugg med. På senare år har de oskyldiga partyna/discona ersatts med vilda fester och dricka. Presenter har fått mindre betydelse och inte längre är det någon som fixar allt när man fyller år, den rollen fyller jag själv. Som liten trodde jag aldrig att dagen som de vuxna alltid pratade om, dagen då man slutade tycka att det var roligt att fylla år skulle komma men det senaste året har den känslan sakta men säkert börjat infinna sig hos mig och jag har insett att dom faktiskt hade rätt. Födelsedagar börjar faktiskt innehålla ångest, att bli äldre är ångest. De roliga och ansvarslösa stunderna då vi sprang runt och satte svansen på grisen har ersatts med diskussioner om jobb och framtiden, om pengar och om den ibland väldigt trista vardagen. Missuppfatta mig rätt, jag skulle aldrig någonsin vilja vara femton igen, vilsen i jakten på att hitta sig själv, ovis om framtiden och ännu inte självständig. Jag önskar dock att tiden kunde gå så mycket långsammare, så att man ibland hann stanna, tänka efter och fatta beslut utan att åren springer ifrån en. Det fina med födelsedagar har förvandlats till så mycket jobbiga, tankar och associationer jag aldrig någonsin trodde jag skulle ha, vad ska det bli av mig? Jag blir ju inte yngre och för varje år som går, så ökar pressen jag har på mig själv, lyckas.

Nej... Det ända fina med födelsedagar idag är att människor faktiskt stannar från sina liv och träffas, de umgås och de tar tid för dem de tycker om. Födelsedagar är en dag för uppskattning, en dag då människor visar detta för varandra. Trots min noja för att bli äldre så är det antagligen därför som februari alltid kommer att vara en av mina favorit månader. Jag får chansen att visa de människor som jag ibland glömmer bort att vissa uppskattning till, men som jag självklart ändå uppskattar att jag älskar dom och att jag är glad för allt som de gör för mig varje dag.

Kommentarer
Postat av: mickis

ååååh älskade februari! älskade du!

älskade födelsedagar!! även om vi blir gamla å grå så ska födelsedagarna vara dagar bestående av endast lycka, fan inte ångest! bort med ångesten din och längta till fredag som om du vore 15 =)

puuuuuuuuuuss <3

2011-02-01 @ 21:00:58
Postat av: Tilda

åhåå, tack, älskar dig!!

2011-02-02 @ 10:39:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0