Vänner är det bästa vi har

Om det är något jag alltid är tacksam för så är det för min familj, min pojkvän och mina underbara vänner. Imorgon har jag matte prov och alla som känner mig, vet att jag är så fruktansvärt dålig på matte att det är jätte pinsamt.. (dock har jag börjat vänja mig och skämtar numera nästan bara bort det) Iallfall ikväll körde jag fast när jag satt hemma själv och pluggade och som tur var ville Sara hjälpa mig och det var ingen liten hjälp jag fick! Hon föklarade över msn, utan att se talen och fick mig att förstå precis vad jag skulle göra och efter det gick det som smort, hela kvällen fanns hon där och hjälpte mig över msn, samtidigt som hon pluggade själv, jag är så glad för nu förstår jag. (Läs inte konversationen piss trist, bara ett bevis på att man ska uppskatta sina vänner till max!)

Om jag får Godkänt imorgon på provet Sass då är det enbart tack vare dig!

Tilda säger:

vad fan ska jag göra?

Sara åh va jag älskar matte! säger:

hypotenusan brukar man oftast kalla c, och kateterna för a och b. du vet att du har en formel som är c^2=a^2 + b^2 ?

Tilda säger:

a upphöjt till 2 och b upphöjt till två = c upphöjt till två är triangeln rätvinklig

Tilda säger:

om det är lika lixom

Sara åh va jag älskar matte! säger:

aa, precis

Sara åh va jag älskar matte! säger:

å sen för att få ut c måste du ju ta roten ut a upphöjt till två plus b upphöjt till två

Tilda säger:

hur gör jag för att räkna ut det?

Sara åh va jag älskar matte! säger:

diagonalen är ju hypotenusan, alltså c och en av sidorna är antingen a eller b, det spelar ingen roll. Formeln är ju c^2=a^2+b^2 å då om vi säger att sista sidan i den här rektangeln är a, så får vi ta -b^2 på båda sidor för att a ska stå själv, då får du c^2-b^2=a^2 å då kan du räkna på samma sätt som innan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0