To those who fell and to those who carry on

Det finns ett antal stunder i livet då världen stannar.. stunder då jag minns exakt vart jag var och vad jag gjorde när jag fick höra de tragiska nyheterna.. Den 11 september 2001 är en sådan stund. Trots att jag bara var elva år så minns jag det som igår och idag har det gått tio år.. De fruktansvärda bilder som visades då och under en lång period efteråt har etsat sig fast hos mig, en sådan fruktansvärd tragedi. Den 11 september 2001 förlorade oerhört många oskyldiga människor sitt liv, familjer splittrades och världen förändrades föralltid, det är ett datum som alltid kommer att minnas.
.
Jag har haft möjligheten att besöka platsen där tornen en gång stod, tre gånger.. Jag har sett en del av skadorna på riktigt, jag har sett det enorma tomrum som tornen lämnat efter sig och första gången jag besökte platsen hade det gått sju år och soten från raset fanns fortfarande kvar på byggnaderna omkring.. Jag har gått på vägen mot platsen där tornen en gång stod och genom minnet (från alla filmer och bilder man sett exakt därifrån) känt hur människor i panik springer mot mig när tornen rasar och askan dundrar mot marken, hur människor hoppar.. Trots detta går det inte att förstå vilka omfattande skador denna tragedi förde med sig.. Hos amerikanerna, hos människorna som överlevde, hos människorna som förlorade någon och hos NYC som stad. En taxichaufför i New York sa en gång till mig att mentaliteten i staden förändrades helt och hållet den dagen och att New York aldrig blev som morgonen den 11 september 2001 igen.
.
Idag har vi ett ljus tänt för de människor som förlorade sitt liv den dagen, för de människor vars värld totalt förändrades, för de människor som offrade sina liv för att rädda andras och för New York, världens mest fantastiska stad. May We Never Forget.


2008.. två enorma hål







2010.. arbetet av Freedom tower har tagit fart
2011.. Fler minnesplatser upprättade och Freedom Tower har fått glasfasad en bit upp (4 bilder upp)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0